Szántó Endre

+36 70 699 4541

Írjon nekünk

szanto.endre@chcroad.hu

Awesome Image

Aszfalt újrahasznosítása nulla széndioxidkibocsátással

2020.12.07.
A belgiumi Marche en Famenne gyönyörű területén a Famenne Enrobés vállalat szénhidrogén bevonatokat gyárt és szállít a közúti szektor számára. 15 alkalmazottal rendelkező munkatársakkal az irodáik mellett egy aszfaltgyártó üzem, egy aszfaltújrafeldolgozó üzem és saját laboratórium működik. Mind ugyanazon a helyen. A 2004-ben telepített aszfaltgyár 320 t/h-t produkál. A visszanyert aszfalt kezeléséhez elektromos hajtású, három rostás Keestrack C6e osztályozót használnak két, szintén mozgatható, elektromos meghajtású elsődleges és másodlagos törővel. 2019-ben úgy határoztak, hogy osztályozójukat elektromos meghajtású Keestrack C6e-re cserélik, mert ökológiai és gazdaságosabb megoldást akartak a szénhidrogén bevonat újrafeldolgozási folyamatához, és teljes elektromos meghajtású megoldást választottak. De a kompakt, egy darabból álló szálltási megoldás is kulcsfontosságú tényező volt, mivel az osztályozó néha más telephelyeken is működik. Patrick Noiset, a Famenne Enrobés igazgatója elmagyarázza a teljes elektromos hajtású aszfalt újrahasznosítási folyamatot (a szénhidrogén bevonatok újrahasznosítási folyamat). Az alsó réteg aszfaltjának legfeljebb 50%-a állhat a kiváló minőségű újrahasznosított aszfaltból, amelyet az aszfalt újra feldolgozó üzemében állít elő. A belga útépítés legfelső rétege mindig 100% újy aszfaltból áll, mint a vallon régióban, a Qualiroute specifikációi szerint jelenleg semmilyen újrahasznosított anyagot nem engedélyeznek a kopórétegekben. Az aszfalt újrahasznosító állomás 100%-ban elektromos maghajtású, a hálózathoz csatlakozik. Ennek az alkalmazásnak a speciális felépítésüknek köszönhetően kiváló minőségű aszfaltot (0 – 11 mm) tudnak előállítani zárt körben. A folyamat magában foglalja az elsődleges törést – méretszabályozást – visszavezetést egy másodlagos törési szakaszba – végső elválasztást. Ezt a Keestrack C6e és 2 statikus, elektromos meghajtású aszfaltaprítóval lehet elérni. Az elsődleges hengeraprítót a homlokrakodó rakodja, és durva frakciót hoz létre, amely bejut a C6e adagolójába, a 11/40 mm-es frakciót pedig visszaszállítják a másodlagos hengeraprítóba, zárt kört hozva létre egy nagyon specifikus 0 – 11 mm-es granulátumot. A hengerestörők tökéletes véggranulátum –terméket biztosítanak, mivel pontosan az aszfalt megfelelő tulajdonságainak megfelelően aprítanak, fenntartják az adalékanyagot és elválasztják a kátránytól a finom frakció feleslege nélkül. Az aszfalt-újrafeldolgozó üzem 100 t/h-t produkál. Saját laboratóriumuk közreműködésével a Famenne Enrobes a részletekig ellenőrzi gyártási folyamatát. A szemcseméret és a bitumenolaj-tartalmat újrahasznosítási folyamatukban folyamatosan ellenőrzik. Így garantált a homogén, kiváló minőségű végtermék. „A Famanne Enrobés számára elengedhetetlen volt a C6e osztályozó áramellátására való csatlakozás” – mondta Patrick Noiset úr, „Azt akarjuk, hogy nulla szén-dioxid-kibocsátással tudjunk előállítani”. Az a lehetőség, hogy az osztályozót saját dízelmotorjáról és generátoráról is működtethessék, és hogy egy darabban könnyen szállítható legyen, szintén hozzáadott érték, mivel a berendezés évente 3 – 4 alkalommal költözik más telephelyekre. Ezen előnyök felett az elektromos hajtású C6e kevesebb karbantartást igényel, amikor az elektromos hálózathoz csatlakozik, mivel a dízelmotort ezen a ponton nem használják. Mivel az elektromos meghajtású alkatrészek kevesebb hiraulikaolajat használnak, kevesebb a karbantartási költség és a szivárgás miatt kisebb a környezeti kockázat. Az összes környezeti felvétel pozitív, és a Famenne Enrobés a Keestrack C6e osztályozót válastotta. Fracois Bricheux, aki nemrégiben nyugdíjazott a Keestrack-től, elmagyarázza az elektromos dugaszolható osztályozó előnyeit. „Egy modern dízel / hidraulikus osztályozó átlagosan 14 liter / óra üzemanyagot használ. Ez a C6e csak 9 liter / óra fogyasztással működik, ha saját fedélzeti dízelmotorjával és generátorával működik (33% -al kevesebb). Az elektromos hálózatra csatlakoztatva 27kWh-t használ (+ – 70% -os energaiköltség-megtakarítás)”